Atmosferă pozitivă după Masterclass-ul din 2024

Iată câteva remarci împărtășite după încheierea celei de-a doua ediții a International Salbek Opera Masterclass.

Excelența Sa, Simona Miculescu
Ambasadoarea României la UNESCO

„Mărturisesc că am un sentiment de familiaritate,  dar și o emoție profundă să mă simt ca și într-un mini UNESCO. De ce? Pentru că acest domeniu al Castelui Salbek se transformă pe zi ce trece într-un mini UNESCO, fiind un spațiu magic dedicat culturii, patrimoniului, artei și educației. Asta, în primul rând, prin desfășurarea în aceste zile a Masterclass-ului Salbek care, practic, constituie o șansă unică pentru tineri și foarte talentați cântăreți de operă. Să interacționeze și să fie mentorați de nume de rezonanță globală ale operei universale, de la Ruxandra Donose, la Leontina Văduva și la Ramon Vargas este o șansă fabulasă.

Totul este un exercițiu de frumusețe, de talent, de creativitate, într-un cadru natural, unic. Și, mă refer totodată și la parcul de sculpturi care văd că se naște și crește în fiecare an. Deci este un sentiment absolut minunat. Mă simt ca și la UNESCO, simt vibrația culturală și artistică a UNESCO și ceea ce îmi place cel mai mult, este că ne aflăm de fapt undeva la țară, în România. Acolo unde Lucian Blaga a fost inspirat de frumusețea satului românesc, spunând: “veșnicia s-a născut la țară, la sat”.

Am senzația că veșnicia artei este aici promovată prin eforturile extraordinare ale Anei Maria Mihăescu și familiei sale și sunt foarte recunoscătoare pentru aceasta și cred că ar trebui ca atunci când ne gândim la diplomație multilaterală, la lumea noastră de astăzi, să ne aducem aminte că lumea noastră nu este decât o pânză pentru imaginația Creatorului.”

Ruxandra Donose
Maestro masterclass, mezzo-soprană

„M-am bucurat enorm să pot să mă aflu, din nou, la Salbek. Nu numai că este cadrul acesta natural, atât de superb, atât de frumos și pe care încercăm să-l reînviem prin cultură, dar am fost, iată, într-o tabără de muzică, de interpretare, de creație, în regim intens cu 23 de cântăreți aleși cu mare, mare greutate, din peste 70. Și anul trecut nivelul a fost superb, anul acesta parcă și mai și. Ridicând nivelul admiterii de vârstă, am reușit să avem și tineri profesioniști printre noi, care m-au bucurat foarte mult prin prezența lor pentru că asta înseamnă că chiar și atunci când intri în pâine nu te oprești din studiat.

S-ar crede că în câteva zile nu ai cum să intri prea adânc în tehnica de canto, deci pornim prin a ne concentra spre măiestrie cu adevărat. Se presupune că științele de bază deja există dar, de foarte multe ori, ajungem prin muzică, prin interpretare, printr-o anumită emoție pe care vrem să o transmitem, ajungem la lucrurile cele mai de bază și în felul ăsta, cumva, cred că acoperim cam tot ceea ce se poate acoperi, cam ceea ce ne permite timpul să acoperim. În același timp,  vorbim cu tinerii cântăreți și despre cum să-și urmeze o carieră, ce să urmărească, cum să pășească, ce să facă. Sunt un milion de sfaturi mici și mari care pot veni din partea noastră, iată, Leontina Văduva, Ramón Vargas și cu mine, toți am călcat pe scenele mari ale lumii și unii încă mai călcăm și avem un cumul de cunoștințe pe care cu cel mai mare drag îl dăm mai departe. Deci se studiază cam tot.

Mă bucur foarte mult să mă întâlnesc din nou cu publicul arădean. Anul trecut concertul a fost un eveniment cu adevărat surprinzător de amplu pentru noi toți. Mii și mii de oameni au trecut prin piața aceea și au asistat la acel concert. Anul acesta este la fel. Anul acesta încercăm și să dăm șansa mai multor tineri din concurs să cânte, într-un fel sau altul, fie solistic, fie în ansambluri, duete, trio-uri sau soliști la ansamblul de final care este foarte, foarte spumos.

Este o temă foarte interesantă, în ce măsură publicul larg are acces la muzica de operă și, sigur că, pentru ca să ai acces trebuie să intri într-o sală de operă, trebuie să-ți vină ideea să intri într-o sală de operă, noi o oferim aici publicului cu tot dragul. Deci, auzi muzică, nu are cum să nu-ți placă, pentru că, într-adevăr, în aer liber, vară, cald, frumos, se va cânta întotdeauna o muzică accesibilă și, în felul acesta, poate că oamenii primesc un apetit și pentru o muzică de operă mai complexă și mai complicată.”

Mihai Damian
Cursant masterclass, bariton

„Mă aflu pentru a doua oară la International Salbek Opera Masterclass. Dacă prima oară am venit cu oarecare frici şi gânduri pe care le are orice tânăr, de data asta am venit cu mult entuziasm şi cu mult drag, lăsând la o parte toate acele temeri şi m-am bucurat să-i văd din nou pe maeştri: pe Ramón Vargas, pe Ruxandra Donose, pe Leontina Văduva. Este o plăcere să lucrez cu ei şi au un bagaj de cunoştinţe enorm şi ar fi păcat ca noi tinerii, să nu beneficiem de aceste cunoştinţe.

Cu toate că sunt nişte personae cu mare greutate în lumea lirică şi inspiră autoritate doar prin cariera pe care o au, ei ne-au indus o stare de familiaritate şi de căldură, încă de la început, ceea ce ne-a ajutat pe toţi să ne relaxăm şi să dăm tot ce avem mai bun fără să ne fie frică de un posibil eşec.

Un cântăreţ este foarte asemănător cu un atlet şi perioadele de repauz, de exemplu, sunt importante dar în acelaşi timp necesită o recuperare treptată şi făcută cu foarte multă înţelepciune şi cu foarte mult cap. De aceea, un masterclass cum este acesta, a fost un prilej  bun să-ţi reintri în atmosferă, musculatura să se trezească din nou la viaţă, să capeţi tonus şi, de ce nu, să-ți deschizi noi orizonturi spre o nouă stagiune, spre repertorii noi… noi viziuni asupra personajelor pe care le ai în repertoriu sau pe care vrei să le studiezi, deci este un prilej excepțional de a face toate aceste lucruri.”

Ana Maria Mihăescu
Președintele Asociației Castel Salbek

„Ne bucurăm că am încheiat o a doua ediție a Masterclass-ului de la Salbek. Cu o participare internațională impresionantă, dintre cei 70 de cursanți de pe 4 continente, am ales 23 care sunt sigură că vor deveni voci remarcabile nu numai pe scenele din România dar și din lume.

Așa cum am încercat și anul trecut, prin această modalitate de educație extrem de sofisticată, ajutăm carierele tinerilor artiști în drumul lor spre măiestrie. Și avem fericirea, pentru al doilea an, să-i avem alături de noi pe Ruxandra Donose, pe Ramon Vargas, pe Leontina Văduva, împreună cu ei, sper, la Salbek, să contribuim semnificativ la desăvârșirea acestui tip de educație a tinerilor muzicieni.

A doua ediție a Internațional Salbek Masterclass ne-a arătat că decizia noastră de a angaja cele mai bune voci pentru a călăuzi vocile tinere a fost foarte bună și datorită acestui fapt am avut și un număr foarte mare de candidați. Acest lucru îl dorim și pentru ediția a treia, dar începând cu ediția a treia ne-am dori să începem, încetul cu încetul, să organizăm și câte o zi de opera, acea opera picnic care este cunoscută în lume drept country opera parks, ele fiind extrem de cunoscute în Marea Britanie, Franța, Finlanda, Elveția, dar noi sperăm să le facem cunoscute în România prin Salbek.”

Leontina Văduva
Maestro masterclass, soprană

„Bucurie mare că, din nou, ne întâlnim la a doua ediție a Internațional Salbek Opera Masterclass. și, mai ales, că mă regăsesc cu colegii mei, Ruxandra Donose și Ramon Vargas cu care colaborăm într-o manieră excepțională, fiecare contribuind la formarea acestor tinere talente care s-au prezentat.

Au fost foarte numeroși, de altfel, cei care au postulat pentru acest masterclass, au fost 70 și ceva de persoane și, în sfârșit, am reușit să alegem 24. Și din străinătate au fost câțiva și mulți români cu talent excepțional. Deci toti, toți au fost la un nivel incredibil.

În ce constă acest masterclass și de ce suntem trei cântăreți care am evoluat pe scenele internaționale?
Pentru că deja avem un tenor, o mezzosoprană și o soprană. Este foarte benefic pentru cei tineri, pentru că fiecare se regăsește în domeniul său, oarecum. Deja povestindu-le și din experiențele noastre și, după aceea, cei care sunt deja pe scenă să corijeze unele mici imperfecțiuni pe care le-au întâlnit sau greutăți care le-ar avea în unele vocalize sau în anumite roluri, cred că lucrul acesta este extrem de important și prin asta noi îi ajutăm să facă mai bine ceea ce au de făcut, să învețe, să profeseze, să experimenteze, de altfel, cu sugestiile noastre, pentru că fiecare aduce experiența de scenă și, sigur că ei profită de acest lucru și deja învață cum să se comporte pe scenă, cum să pășească, cum să se ajute unul pe altul, deci, toate aceste elemente sunt extrem de folositoare.”

Rodica Ștefan
Cursant masterclass, soprană

„Aș putea spune că mi-am dorit încă de la prima ediție să particip la International Salbek Opera Masterclass pentru experiența pe care o descopeream din poze şi din filmările de pe social media, astfel că, anul acesta, s-a petrecut acest eveniment pentru care eu mă simt foarte bucuroasă. Să iau parte la acest masterclass şi să lucrez cu aceşti maeştri de talie internaţională de la care m-am bucurat foarte tare să primesc informaţii preţioase pe care să le pot înmagazina şi să le pot pune mai departe în practica mea de zi cu zi, este un lucru extraordinar pentru mine.

Este vorba, în primul rând, de schimbul de energii între cursant și maestrul de canto pentru că,  eu am venit aici cu inima deschisă pentru a putea asimila cât mai multe informații și atunci, acesta este și sfatul meu către viitorii cursanți: să vină cu inima cât mai deschisă şi să fie pregătiți să ia toate informațiile, să asculte cu atenție, pentru că maeștrii spun lucruri extraordinar de interesante care le pot fi de un real folos pe viitor în formarea lor ca artiști.

Și se mai învață ceva la acest tip de masterclass: se pune accentul pe ideea de interpretare asupra repertoriului pe care cursantul îl propune, care, din punctul meu de vedere, este un subiecte extrem de important. Faptul că noi, ca artişti, învăţăm ce înseamnă şi cum să ne raportăm la repertoriu din perspectiva interpretării, a personajului. Pentru că noi, deseori, venim, cântăm şi lucrăm o anumită arie, însă uităm că de fapt noi suntem acel personaj pe care vrem să-l descoperim şi să-l lucrăm şi de cele mai multe ori uităm să punem accent şi pe partea interpretativă gândindu-ne că doar tehnic este cel mai important lucru. Ori eu sunt de părere că amândouă trebuie să se combine ca rezultatul o să fie unul deosebit.

Faptul că sunt deja un artist activ pe scenă nu înseamnă că mi-am terminat treaba şi că am învățat tot ce este de învățat. Sunt într-un continuu proces de învățare pentru că vocea este un instrument natural în continuă schimbare şi atunci trebuie să am în permanență un antrenament activ şi de cele mai multe ori avem nevoie de un profesor sau de o persoană care este de cealaltă parte, de cealaltă latură, care să vină și să corecteze, să vină și să dea sfaturi, trucuri, cum anume putem să rezolvăm anumite probleme pentru că sunt la început de drum și acum problemele mi se par extraordinar de multe și încerc foarte mult să le rezolv, încerc să le fac față, încerc să le descopăr, să mi le asum și pe scenă să fiu cea mai bună versiune pentru că despre asta este vorba: să fim cât mai buni pe scenă.”