Interviu cu soprana Leontina Văduva

Leontina Văduva: ”Teatrul de operă nu moare cum spun pesimiștii, ci evoluează. Este datoria noastră, a profesorilor, să ținem ștacheta cât mai ridicată, să îi ajutăm să înțeleagă în detaliu discursul muzical și teatral și să-i îndrumăm pe tinerii cântăreți  spre cariere de succes, în respectul compozitorilor și lucrărilor lirice interpretate.”

 

Ce vă motivează să participați în calitate de profesor la International Salbek Opera Masterclass și ce anume vă entuziasmează cel mai mult în legătură cu acest eveniment?

Entuziasmul meu este alimentat de posibilitatea de a împărtăși cunoștințele și experiența mea cu acești tineri artiști, din dorința de a descoperi locuri și oameni noi și de a-i revedea pe cei pierduți din vedere de mult.

 

Cum credeți că experiența și expertiza dumneavoastră pot influența evoluția și dezvoltarea tinerilor muzicieni care vor participa la acest curs? Includerea participării la pregatirea Galei Salbek Opera Festival de la Arad în programul cursului este o propunere aparte?

Din toate punctele de vedere este o idee minunată. Un loc istoric ce merită reamintit și dăruit publicului, cu oameni cu suflet și drag de țară. O idee care a evoluat într-un eveniment cultural și turistic de amploare. Participarea la repetiţii şi la pregătirea pentru Gala Salbek Opera Festival de la Arad oferă participanților ocazia de a încheia această experiență cu un moment artistic de neuitat, fructificând rodul efortului depus.

 

Care credeți că sunt principalele avantaje ale acestui curs pentru tinerii aspiranți din domeniul operei și cum credeți că le va influența carierele viitoare?

Un început ambițios, dar absolut realizabil, la un nivel ridicat. Un loc de plecare, care, sperăm să le ofere încredere, cunoștințe și perspectivă într-o lume complexă și competitivă.

 

Ce elemente speciale aduce acest masterclass în peisajul artistic și educațional din România și în ce fel considerați că poate contribui la creșterea nivelului de pregătire în domeniul operei?

În România au existat voci frumoase dintotdeauna, de altfel numărul mare de tineri înscriși la acest masterclass și nivelul lor excepțional, ne-au dovedit încă o dată valoarea scolii românești de muzică și cânt. Teatrul de operă nu moare cum spun pesimiștii, evoluează. Este datoria noastră, a profesorilor, să ținem ștacheta cât mai ridicată, să îi ajutăm să înțeleagă în detaliu discursul muzical și teatral și să-i îndrumăm  pe tinerii cântăreți spre cariere de succes, în respectul compozitorilor și lucrărilor lirice interpretate.

Colaborarea cu Filarmonica din Arad este un enorm avantaj al acestui festival. A da posibilitatea de a fi pe scenă cu o orchestră și dirijor – chiar dacă nu vom putea fi toţi decât la momentul verdian final – este o experiență unică. Mulți dintre participanți au mai cântat deja în astfel de eveniment, pentru alții este o manieră de a-și îmbogăți cunoștințele, trăirile, senzațiile și a analiza situații inedite, cum ar fi, spre exemplu, cântul în aer liber.

Faptul că artiști consacrați pe scenele internaționale, români și străini, acceptă să împărtașească,  în cursuri de măiestrie,  experiența  de o viață, nu poate fi decât benefic pentru tânăra generație de muzicieni. Ințelegerea actului fonator, fără o îndelungă repetare a gestului muscular până la obținerea reflexului, nu înseamnă integrarea în corp și de asemenea, evoluția muzicală și transformarea în adevărată artă.

Acesta este rolul nostru, de a face noua generație să înțeleagă necesitatea de a lucra îndelung și cu răbdare, ca un sportiv de înaltă performanță. Așa se face, de altfel, triajul celor care vor reuși cu adevărat. Armonicele vocii și senzațiile trăite live sunt incomparabil mai utile decât orice sunet provenit dintr-o boxă.

 

De ce credeți că este esențial ca tinerii muzicieni să aibă oportunitatea de a învăța direct de la profesioniști ca voi? V-ați gândit la ce ați dori să împărtășiți cu ei?

În 20, 30 de ani de carieră am avut timp de reflecție și am distilat numeroase informații, observații căpătate de la colegi mai în vîrstă, mari regizori, muzicieni de excepție, deci sigur a venit momentul transmiterii mai departe și chiar datoria.

 

Cum vedeți impactul pe termen lung al acestui masterclass asupra comunității de tineri muzicieni? Dar asupra comunității locale?

Pregătirea fiecăruia îi aparține total. Depinde de seriozitatea, pasiunea, capacitatea de organziare a ședințelor de lucru, exigența cu sine, este un drum inițiatic, o privire introspectă și o analiză minuțioasă pe plan psihologic, fiziologic și intelectual. Noi pedagogii, le împărtașim observații și sugestii, dar ei sunt cei care vor alege ce consideră că le va fi folositor.
Un masterclass este și o vitrină a tinerei generații.
Sunt cei care vin să-și promoveze talentul, cei care speră să învețe să-și amelioreze performanța, din curiozitate, sau pur și simplu în vacanță! Ha, ha, ha…!

 

Ce sperați să învețe tinerii din această experiență?

Vor fi zile intense, din toate punctele de vedere, iar viitorul ne va demonstra pertinența acestei minunate idei și durabilitatea entuziasmului o va face perenă.