Interviu cu tenorul Ramón Vargas

”Pentru ca masterclass-ul să aibă cu adevărat impact asupra comunității operei, este necesară perseverența: “Cu o floare nu se face primăvară”, spune un proverb spaniol. Dar este, cu certitudine, un bun început.”

 

Ce v-a motivat să participați în calitate de profesor la International Salbek Opera Masterclass și ce anume vă entuziasmează cel mai mult în legătură cu acest eveniment?

Știu muzicienii și cântăreții români sunt foarte talentați și am fost foarte  dornic să descopăr aceste talente.

 

Cum credeți că experiența și expertiza dumneavoastră pot influența evoluția și dezvoltarea tinerilor muzicieni care vor participa la acest curs? Includerea participării la pregatirea Galei Salbek Opera Festival de la Arad în programul cursului este o propunere aparte?

Profesorii acestui masterclass sunt cântăreți experimentați și, pe scurt, experiența unui muzician activ sau cu o carieră internațională importantă este un aspect de mare însemnătate pentru tineri cântăreți.

 

Care credeți că sunt principalele avantaje ale acestui curs pentru tinerii aspiranți din domeniul operei și cum credeți că le va influența carierele viitoare?

Cel mai important lucru pentru un tânăr muzician este faptul că sfaturile pe care profesorii le pot da au o mare valoare dacă pot fi oferite din experiența directă de a cânta pe marile scene timp de atât de mulți ani.

 

Ce elemente speciale aduce acest masterclass în peisajul artistic și educațional din România și în ce fel considerați că poate contribui la creșterea nivelului de pregătire în domeniul operei?

De-a lungul timpului am observant un fenomen în România și în alte țari ale Europei de est: dintr-un motiv sau altul, există o barieră invizibilă față de alte țări ale Europei de vest. Poate că e limba, cultura sau ambele, dar eu consider că aceste bariere trebuie dărâmate ca România să devină mai internațională. Acest masterclass poate  contribui la acest lucru și asta mă bucură.

 

De ce credeți că este esențial ca tinerii muzicieni să aibă oportunitatea de a învăța direct de la profesioniști ca voi? V-ați gândit la ce ați dori să împărtășiți cu ei?

Cred că dacă tinerii învață că pentru a fi un cântăreț bun nu este de ajuns o voce bună, ar fi foarte benefic pentru viața lor artistică. Menționez asta pentru că mulți oameni confundă o voce bună cu un cântăreț și nu este așa. Formarea unei voci necesită mai multe lucruri pentru a se dezvolta, cum ar fi muzicalitate, stil, dicție, capacități de interpretate, expresie corporală, actorie și altele… și, bineînțeles, o voce bună e și ea folositoare.

 

Cum vedeți impactul pe termen lung al masterclass-ului în comunitatea tinerilor muzicieni? Dar impactul asupra comunității locale?

Pentru ca masterclass-ul să aibă cu adevărat impact asupra comunității operei, este necesară perseverența: “Cu o floare nu se face primăvară”, spune un proverb spaniol. Dar este, cu certitudine, un bun început.